Selecteer een pagina

                       

VOOR Purpose gedreven organisaties – Reintegratiesbureaus –  Gemeentelijke instanties –  werving & selectie bureaus

NL002308713B26

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen om burnouts te voorkomen. Dit doe ik door mijn unieke methode en werkwijze. 

 

 

“Voor purpose gedreven organisaties waar human capital het belangrijkste kapitaal is”

 

People’s Nature richt zich op organisaties met een purpose. Wat is een purpose gedreven organisatie?

Hoe en voor wie wil je als bedrijf van betekenis zijn in deze maatschappij? Hoe maak je als organisatie het verschil? Een diepere en emotionelere verbondenheid met werknemers en klanten vertaalt zich in economische meerwaarde, zoals loyaliteit, betrokkenheid en duurzaamheid. Waaronder duurzame inzetbaarheid, diversiteit en inclusiviteit. 

Purpose, ook wel bekend als de ‘Why’ van Simon Sinek vormt de bestaansboodschap van bedrijven. Het is het ultieme waar je als bedrijf voor staat, de verbinding tussen hoofd en hart. Het geeft bezieling en is het belangrijkste ingrediënt voor een sterke, schaalbare en duurzame cultuur. In tijden van disruptie en onzekerheid blijft de purpose overeind. Het geeft in onze “Saas” wereld richting, houvast en zekerheid over de koers van het bedrijf. Purpose verbind producten, services en het bedrijf met haar medewerkers. Het realiseert als zodanig synergiën tussen economische waarden en sociale waarden. Purpose geeft een vorm van betekenis dat medewerkers door de hele organisatie heen motiveert. Leidinggevenden die de kracht van purpose inzien en in actie brengen realiseren een ongekende bottom-up commitment. Transformatievisies op basis van purpose wordt het belangrijkste leiderschapsvraagstuk richting 2020. Purpose verbind immers niet allemaal medewerkers aan hun organisatie maar is ook de basis voor vruchtbare en duurzame partnerships.   

Diverse grote ondernemingen zijn al sterk purpose-gedreven, zoals ING, Unilever en Philips.  

Giarte onderscheid vier gezichtspunten voor purpose gedreven organisaties: Werknemers, Klanten, Organisatie en Kapitaal. 

 Werknemers

Top-down is een bedrijf moeilijk te veranderen. In plaats van draagvlak voor, groeit weerstand tegen opgelegde veranderingen. Wake-up calls hebben veelal een averechts effect op de veranderingsmoraal. In plaats van angst (als we niet veranderen, dan) te zaaien, is het geven van hoop essentieel om digitale transformatie bottom-up te borgen. Disruptieve innovatie doet namelijk pijn: het is van nature destructief voor bestaande verdien- en organisatiemodellen. Vanuit het oogpunt van werknemers wordt nogal wat gevraagd in hun competentie-ontwikkeling. In het slechte geval verliezen ze hun baan. Om door de zure appel van destructie heen te komen is mentale houvast belangrijk. Purpose is een anker: voor wie willen wij als bedrijf van betekenis zijn en het verschil maken. 

Klanten

Een bedrijf is meer dan de optelsom van producten en merken. Een diepere en emotionele verbondenheid met medewerkers en klanten vertaalt zich in economische meerwaarde, zoals loyaliteit, betrokkenheid en duurzaamheid. 

Loyaliteit heeft een emotionele kant die voor bedrijven steeds belangrijker wordt: maak je echt het verschil? Philips Health purpose is ‘Improving 3 billion lives”. Klanten willen de toewijding voelen. Purpose is echt, geen marketingtaal. 

Organisatie

Klassieke organisatiemodellen zijn vooral succesvol wanneer de veranderingssnelheid niet hoog is en schaalgrootte de sleutel tot succes. Organisatieschema’s met veel managementlagen en hiërarchische sturing passen niet meer bij het effectief organiseren van constante verandering: je loopt als top constant achter de feite ln aan. 

ING wordt als voorbeeld gezien in de financiele sector die zichzelf transformeert naar een technologiebedrijf. 

Kapitaal

Langetermijnperspectief is essentieel wanneer technologische innovaties en maatschappelijke veranderingen bestaande verdienmodellen op hun grondvesten doen trillen. 

Steeds meer ondernemingen kiezen voor purpose als leidend doel. Unilever is sterk gedreven door hun langetermijnambitie. De Pavlov-reactie wanneer de resultaten onder druk staan, is het snijden in de organisatie. CEO’s hebben purpose nodig om aandeelhouders mee te krijgen in het langetermijnperspectief. Met een sterke purpose wordt voorkomen dat de korte termijn prevaleert boven de lange termijn. 

Ben je HR Business Partner of HR Manager en is jouw organisatie purpose driven? Neem dan contact op om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor jullie medewerkers.